کلر

کلر مهم‌ترین ماده ضدعفونی کننده آب استخر است. کلر باعث از بین رفتن میکروب‌ها، جلبک‌ها، باکتری‌ها و سایر پاتوژن‌های داخل آب می‌شود. هر چه میزان استفاده از استخر بیشتر باشد، میزان میکروب‌ها و باکتری‌ها بیشتر می‌شود و اهمیت استفاده از کلر افزایش پیدا می‌کند. در ضمن میزان استفاده از کلر در استخر بسیار مهم است؛ چون کمبود کلر کارایی ندارد و باعث از بین رفتن میکروب‌ها نمی‌شود و کلر زیادی باعث سوزش چشم و پوست و بوی نامطبوع می‌شود. کلر ماده‌ای فرّار است و از سطح استخر می‌پرد، بنابراین لازم است در بهترین حالت هرروز یا نهایتا هر هفته میزان کلر استخر کنترل شده و کلر از دست رفته مجددا به آب اضافه شود. قبل از استفاده از کلر لازم است pH آب استخر را اندازه‌گیری کنید. pH آب استخر باید بین 2/7 و 6/7 باشد. در غیر این صورت از اثربخشی کلر کم می‌شود. کشاورزی سعید کلر را به دو صورت کلر پودری (گرانول کلر) و قرص کلر ارائه می‌دهد که در ادامه به بررسی هر دو مورد می‌پردازیم:


  • کلر پودری (گرانول کلر): کلر پودری را می‌توانید از کشاورزی سعید در بسته‌بندی یک کیلویی، یا در صورت نیاز به صورت بشکه‌ای تهیه نمایید. شما برای ضدعفونی استخر خود به 5 گرم کلر پودری برای هر مترمکعب نیاز دارید. پس برای استفاده از کلر ابتدا لازم است حجم آب استخر را به شکل زیر محاسبه کنید:


استخر فرضی ما 5متر طول، 3متر عرض و 2متر ارتفاع دارد. پس حجم استخر ما 30مترمکعب است و برای کلرزنی به 150گرم کلر پودری احتیاج داریم.

بهتر است ابتدا میزان کلر مورد نیاز استخرتان را در یک سطل در آب حل کنید و سپس به استخر اضافه نمایید. این کار باعث یکنواختی پراکندگی کلر در استخر شما می‌شود.


  • قرص کلر:قرص کلر به وسیله یک جای قرص کلر شناور روی آب معلق می‌شود و به آرامی و طی مدت طولانی در آب حل می‌شود. برای ضدعفونی کردن استخر یک قرص کلر بزرگ برای هر 20 مترمکعب آب لازم است.